Bir şekilde para kazanan herkesin vergi verme yükümlülüğü vardır. İsterseniz ayda 100₺, isterseniz 10.000₺ kazanın. Kanuna göre vergi ödemek zorundasınız. Vergiyi ödemeniz için de vergi mükellefi olmanız gerekiyor. Şahıs şirketi (firması) de bu arayışta olanlar için en uygun yol diyebiliriz. Bu yazımda sizlere a’dan z’ye en uygun maliyetle nasıl şahıs şirketi açılır onu anlatacağım.
1. İlk önce muhasebeciye gidin
Aklınıza hemen şu soru gelebilir. Muhasebeci olmadan şahıs şirketi açabilir miyim? Malesef bu mümkün değil. Yapılan resmi işlemlerin bir muhasebeci tarafından devlete beyan edilmesi gerekiyor. Bu yüzden muhasebeci ile anlaşmanız şart.
İlk önce nace faaliyet kodunuzu yani yapacağınız işin kod numarasını öğrenin. Benim yaptığım iş yazılımla alakalı olduğu için 620101 kod numarasını kullanıyorum. Kendi işinizle ilgili kodu http://uygulama.tobb.net/uye/naceFaaliyetKoduBul.do adresinden bulabilirsiniz. Bu kodu muhasebeciniz isteyecektir.
Şahıs şirketi için muhasebeci ücreti ne kadar?
Şahıs şirketlerinin işlemleri diğer, Limited gibi firmalardan daha az olduğu için muhasebe ücreti de daha uygundur. Türkiye ortalamasına göre ödeyeceğiniz miktar 100-150₺ (aylık) arasında değişir.
Şahıs şirketim ne kadar sürede kurulur?
Muhasebeci ile anlaştıktan sonra şirketiniz 1 gün içerisinde kurulabilir. Bu işlemler için muhasebecinize 400₺ (tek seferlik) gibi bir para ödersiniz. Bunun adı da damga vergisidir.
2. Evde çalışmak (Home Office)
Ben ofisimi ev olarak gösterdiğim için sadece bunu anlatacağım. Eğer dışarıdan ofis tutmak isteyenler olursa google üzerinden araştırma yapabilir.
Muhasebecime ofis olarak evi göstereceğinizi belirtin. Gerekli işlemler yapıldıktan sonra 2-3 gün içerisinde maliyeden bir yetkili evinize gelip kontrol edecek. Yaklaşık 10dk evde oturup ofis ortamınızı inceliyor ve tabletinde bir şeyler yaparak en sonra fotoğraf çekip onayı veriyor. Bu aşamadan sonra artık bir şirket sahibisiniz.
3. Fatura Kesmek
Bu kısım önemli. Çünkü hesabınıza işle ilgili aldığınız her ücret için fatura kesmek zorundasınız. Bazı müşterileriniz “Ben fatura istemiyorum.” dese de siz yine de kesmek zorundasınız. Bunu yapmadığınız tespit edilirse cezası vardır.
Fatura için 2 farklı yöntem var.
a. Matbu fatura (kağıt fatura)
Matbu fatura bildiğimiz fatura koçanıdır. Sadece resmi satış yetkisi bulunan matbaalardan alınabilir. Fiyatı sayfa adetine göre değişir. 50 sayfa 50₺, 100 sayfa 75₺ gibidir. Başlangıç için 50 sayfalık alabilirsiniz. Faturayı alırken de bir adet mühür almanız gerekiyor. Fatura üzerine basmak için. Üzerinde şirket adresiniz, telefon numaranız, imzanız vb. bilgiler olur. Fiyatı 30₺ dir.
Matbu faturayı, elle tutulabilir ürün satıyorsanız kullanmanızı tavsiye ederim. Fakat sanal ürün satışı yapıyorsanız, yani müşteriye herhangi bir ürün göndermiyorsanız tavsiye etmem. Çünkü müşteriye fatura göndermek zorundasınız. Eğer ürün göndermiyorsanız, sadece faturayı göndermeniz gerekiyor. Bu da masraflı ve zahmetli bir iştir. Buradan anlayacağımız üzere faturayı kestikten sonra, bunu müşteriye göndermelisiniz.
b. e-fatura, e-arşiv fatura
E-fatura ve e-arşiv fatura aynı sayılır. E-faturayı, sizin gibi e-fatura mükellefi olanlara kesersiniz. E-arşiv faturayı ise, e-fatura mükellefi olmayan, yani sıradan müşterilerinize gönderirsiniz.
E-fatura için öncelikle mali mühür almanız gerekiyor. Bunu da sadece http://mm.kamusm.gov.tr/ adresinden alabilirsiniz. Fiyatı gerçek kişiler için 177₺ (3 yıllık) dir. Bu arada siz tüzel değil, gerçek kişi oluyorsunuz. Yaklaşık 1 hafta içerisinde elinize geliyor. Usb bellek gibi bir görüntüsü var. Bilgisayarınıza takarak işlem yapıyorsunuz.
Mali mühürü aldıktan sonra fatura kesmek için entegratör firmaya ihtiyacınız var. Bunun için en uygun fiyatı olan E-finans portalı kullanıyorum. Finansbank müşterisi iseniz size ücretsiz sunuluyor. Sadece kontör parası ödüyorsunuz. Ben 150 e-arşiv, 60 e-fatura kontörü aldım. Toplam maliyeti 60₺ oldu. Kendilerini arayınca size her adımda yardımcı oluyorlar. Hatta bilgisayarınıza bağlanarak kurulumların ve ayarların tamamını kendileri yapıyor.
Eğer sanal ürün satışı yapıyorsanız, e-fatura kullanmanızı şiddetle tavsiye ederim.
4. Vergilendirme
Bu kısım da önemli. Çünkü keseceğiniz her faturada vergi ödeyeceksiniz. Eğer benim gibi hizmet sektöründe iseniz, ödeyeceğiniz vergi %18 dir. Yani 1000₺ lik satış yaptığınızda 180₺ vergi ödemeniz gerekmektedir.
Nasıl vergi ödemem?
Vergilerinizi ödememek için gider göstermeniz gerekiyor. Yani işinizle ilgili yaptığınız harcamaların faturasını veya fişini saklayın ve muhasebecinize verin. Yine kendimden örnek vereyim. Ofisime koltuk ve dolap aldım. Toplam 5000₺ tuttu. Bu ödediğim 5000₺ nin faturasında 762,71₺ KDV ödediğim gözüküyor. Bu 762₺ yi satış yapıp ödemek zorunda olduğum KDV lerden düşebiliyorum. Yani ilk başta örnek olarak söylediğim 1000₺ lik satıştan ödemem gereken 180₺ yi ödemiyorum. 762₺ den 180₺ yi çıkardığımda geriye hala 582₺ lik KDV hakkım oluyor. Bunu da diğer aylara aktarabiliyorum.
Ben ofis mobilyası yazdım. Fakat bu market fişleri vs. de olur. Ama çok uçuk fişler kullanmayın. Mesela çamaşır makinesinin yaptığım işle alakası yok.
5. Sigorta (Bağkur)
Şahıs şirketi açan kişilerin aylık düzenli olarak bağkur ödemesi gerekiyor. Bu da 2019 rakamları için en düşük 653,99₺ dir. Bazıları ödemek istemiyor veya bazılarına miktar fazla geliyor ama malesef ödemek zorundasınız.
6. Düzenli ödenecek ücretler
Herkesin en çok merak ettiği kısım. Hepsini detaylı bir şekilde yazacağım.
- Aylık muhasebe ücreti 130₺.
- Aylık sigorta (Bağkur) ücreti 653,99₺.
- Aylık ödeyeceğiniz KDV (Yaptığınız satışa göre değişir.) Yukarıda açıklandı.
- 3 Ayda bir gelir geçici vergi 79₺
- Yıllık gelir vergisi. (Açıklama aşağıda mevcut)
- Yıllık stopaj (Açıklama aşağıda mevcut)
Gelir vergisi nedir ve nasıl hesaplanır?
Gelir vergisi 1 yıl boyunca elde ettiğiniz kârın belli bir yüzdesi olarak yılda 1 kez ödenir. Yani 1 yıl boyunca 10.000₺ kazandınız. 8.000₺ gider gösterdiniz. Aradaki 2.000₺ nin belli bir yüzdesini yıllık gelir vergisi olarak ödersiniz. Bu vergi Mart ayında ödenir. Ödeyeceğiniz yüzdeyi aşağıdaki tablodan inceleyiniz.
Yıllık Kârınız | Yüzde |
13.000 TL ye kadar | % 15 |
13.000 TL – 30.000 TL arasında ise | % 20 |
30.000 TL – 70.000 TL arasında ise | % 27 |
70.000 TL den fazla ise | % 35 |
Stopaj nedir ve nasıl hesaplanır?
Stopaj ödediğiniz kira üzerinden verdiğiniz vergidir. Yine kendimden örnek vereceğim. Evimin kirası 800₺ fakat ofis olarak gösterdiğim oda evin 4’te 1’i. Yani 200₺’ye denk geliyor. Bunun da %20’sini (40₺) stopaj olarak ödüyorum.
7. Başlangıçta toplam maliyet?
- Açılış için damga vergisi 400₺
- Sigorta için ilk aylık ücreti 653,99₺
- Muhasebeci için ilk aylık ücreti 130₺
- E-fatura için 177₺
- Ekstadan belki isteyen olur diye kağıt fatura koçanı aldım. Bunun için 50₺ fatura koçanı, 30₺ damga (mühür)
Bana açılış için toplam maliyet 1440,99₺ oldu.
8. BONUS!
Eğer yaşınız 29’un altında ise burası sizin için. Değilse okumanıza gerek yok.
Devlet 29 yaş altı gençlere Genç Girişimci Sertifikası veriyor. Bu sertifikayı alarak 1 yıl boyunca sigorta ödemiyorsunuz. Devlet sizin yerinize ödüyor. Ayrıca 3 yıl boyunca 75.000₺ ye kadar gelir vergisi ödemiyorsunuz. Yaşınız uygunsa mutlaka bu destekten yararlanın.
Sorularınız varsa yorum yaparak sorabilirsiniz.
4 yorum
emeğinize sağlık . çok güzel yazmışsınız . teşekkürler
Teşekkürler. İyi günlerde kullanın 🙂
Yazı için teşekkurler. Peki ben baska bir soru yöneltmek istiyorum bilgi verme sansınız var ise cok memnun olurum.
Şimdi ben sıfırdan sahıs sirketi açmak yerine babamın işletmesinden yararlanarak fatura kesmek istiyorum. Mesela babamın kendine ait sahıs sirketi var ve muhasebecisinden yazılım için alt dal açtırarak babamın adına fatura kesme sansım olabilir mi? Yani satısı ben yapacagım ancak babam sahıs sirketi oldugu için kendime ekstra masraf cıkarmak yerine onun sahıs sirketinden faydalanıp onun adına fatura vs kesmek istiyorum. Sonuç olarak satışların KDV si ödenecek ve vergi de vermiş olacagız. Yorumunuzu merak ediyorum. İyi günler dilerim.
Resmiyette ne kadar doğru olur bilemem. En doğrusunu muhasebeciler bilir. Onlardan bilgi almanız daha doğru olur.
Yorum Yapın